Pohyb je pre deti nesmierne dôležitý

Pohyb je jednou zo základných činností zdravého ľudského organizmu. O jeho dôležitosti pre prirodzený vývoj detí vedia podrobnosti predovšetkým športoví tréneri a odborníci z danej oblasti. Avšak, podobné vedomosti by nemali chýbať ani rodičom. Práve oni sú totižto prvými vzormi, učiteľmi či „trénermi“ svojich detí.

Pohyb vo všeobecnosti zlepšuje kognitívne a motorické funkcie a napomáha správnemu vývinu dieťaťa. Aj preto sú pohybové aktivity pre deti dôležité už odmalička. Potreby pohybu sa však vekom menia. Je logické, že bábätko sa nebude donekonečna plaziť a predškolák nebude do maturity jazdiť na bicykli s pomocnými kolieskami. Aktívnym životným štýlom, ku ktorému by mali byť deti vedené práve rodičmi, je navyše možné predísť rôznym problémom či ochoreniam.

Deti, pohyb, futbal

Prečo je pohyb taký dôležitý?

Ako sme už v úvode naznačili, pohyb zlepšuje kognitívne funkcie (pozornosť, vnímanie, inteligenciu, pamäť, myslenie) a taktiež motorické funkcie (koordinácia, rovnováha). Okrem toho napomáha k správnemu vývinu dieťaťa. Čo to znamená?

Detičky, ktorým nechýba pohyb, zvyknú byť vytrvalé a silné a majú pevné a pružné kosti. Rovnako pozitívny vplyv má pohyb na imunitný systém dieťaťa, na jeho obranyschopnosť a srdiečko. Podporuje kreativitu, tvorivosť, kvalitu spánku a takisto reguluje hmotnosť. Ak sa zameriame špeciálne na organizované, resp. cielené, pohybové a športové aktivity, tak tie zase učia deti disciplíne a morálke.

Deti a pohyb, cvičenie

Potreba pohybu sa mení vekom

Tvrdenia odborníkov o tom, koľko času by mali tráviť deti pohybovými aktivitami, či už voľnými alebo cielenými, sa nie vždy zhodujú. Samozrejme, záleží to aj od veku, ktorým sa potreby pohybu dieťaťa menia. Faktom však zostáva, že pohyb ako taký je pre deti nesmierne dôležitý už od útleho veku.

Bábätká a pohyb

Ak sa nad tým zamyslíte, bábätká sa najprv učia plaziť či chodiť a až neskôr rozprávať. Pohybom totižto odmalička objavujú okolitý svet a majú z neho prirodzenú radosť. Z toho dôvodu sú pre malé detičky prospešné rôzne pohybové aktivity, ako napríklad plávanie s dospelými či špecializované masáže a cvičenia. Predovšetkým plávanie patrí medzi činnosti, ktoré zlepšujú dýchanie, motoriku a koordináciu. Navyše, napomáha správnemu vývinu svalstva a bábätkám sa po ňom výborne spí a chutí im papať.

Bábätká a pohyb

Pohybové aktivity predškolákov a školákov

V predškolskom veku sú pre deti vhodné tradičné pouličné aktivity s pomôckami, medzi ktoré patria odrážadlá, kolobežky, korčule alebo bicykle. Pri týchto činnostiach musia byť trpezliví najmä rodičia, ktorí by mali detičkám venovať dostatok času a naučiť ich, ako spomínané pomôcky správne používať. Zároveň im nemôžu dať najavo zlyhanie, neúspech či frustráciu. Práve naopak, mali by nadobudnúť rolu motivátora. Vhodnou aktivitou v predškolskom veku je určite aj tanec.

Mohlo by vás zaujímať:  Kôpor ako korenina a liečivá bylina

Na prelome predškolského a školského veku sa deťom odporúčajú kolektívne športy, ktoré ponúkajú možnosť socializovať sa. Interakcia a kontakt s inými deťmi im pomôže ľahšie sa začleniť do kolektívu aj v budúcnosti.

Deti, bicykel a kolobežka

Záujem zo strany rodičov

Rovnako dôležitý, ako samotný pohyb, je pre deti aj záujem zo strany rodičov. Práve oni by mali svojim ratolestiam odmalička vysvetľovať, prečo sú pohybové aktivity také dôležité. Takisto by ich mali viesť k aktívnemu životnému štýlu a nevyčítať im prípadný neúspech.

Všetko je to hra

Je potrebné uvedomiť si, že deti musia mať z pohybových aktivít radosť. Podobné činnosti totižto pre ne predstavujú formu hry. Či už je to futbal, bicyklovanie sa alebo naháňačka. Každé dieťa by malo pri športových a pohybových aktivitách dostať možnosť uspieť a zažiť tak radosť z víťazstva. Deťom by mala byť síce odmalička vštepovaná víťazná mentalita, no stále platí staré známe – „nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa“. Avšak, toto tvrdenie je vo väčšine prípadov potrebné prízvukovať rodičom a nie deťom.

Deti, futbal s otcom

Problémy rodičov

Medzi najčastejšie problémy pri výchove detí patrí nedostatočný záujem rodičov, ich netrpezlivosťnásilné vedenie detí k svojmu športu. V prvom rade sa odporúča vyčleniť si na deti dostatočný čas a hneď za tým by mala nasledovať trpezlivosť, ktorú sme už vyššie spomínali. Rodičia by mali byť obzvlášť opatrní pri vedení detí k svojmu športu. Často sa stáva, že otec futbalista núti svojho syna hrať futbal, čím mu ho len znechutí. Deti by mali dostať možnosť výberu, resp. možnosť vyskúšať si viacero športov a pohybových aktivít.

Nasrane decko a rodičia s mobilom

Nedostatok pohybu u detí

Rodičia zvyknú obviňovať nové technológie z nedostatku pohybových aktivít mládeže. Takéto správanie sa postupne stalo akýmsi trendom 21. storočia a môžeme ho evidovať nielen v spoločnosti, ale aj hockde v internetovom prostredí.

Pohyb vs. nové technológie

Je síce pravdou, že dnešné deti trávia veľa času s počítačmi, mobilmi či tabletmi, ale vzhľadom na dobu, v ktorej žijeme, je táto skutočnosť pochopiteľná. Ovládať nové technológie je v súčasnosti totižto základným predpokladom zaradenia sa do pracovného života. Preto treba rešpektovať aj technicko-zručnostné požiadavky, ktoré sú na deti kladené, no zároveň nájsť kompromis medzi technikou a pohybom. Ten však rodičia nenájdu, keď sa budú sťažovať, že ich deti trávia veľa času pri počítači. Práve naopak, nájdu ho, keď budú svojim deťom venovať dostatočnú pozornosť a tráviť s nimi viac času.

Mohlo by vás zaujímať:  Ako som ušetrila niekoľko tisíc za fitness schody

Deti s notebookmi

Zdravotné problémy

Strašiakom pre rodičov by mohla byť v tomto prípade skutočnosť, že nedostatok pohybu môže vyústiť u detí do obezity či srdcovo-cievnych chorôb, ktoré idú s ňou bok po boku. S nadmerným časom tráveným pri počítači a nedostatkom pohybu zvyknú taktiež prísť problémy s nesprávnym držaním tela, problémy chrbtice či ploché nohy.

Odporúčanie na záver

Skutočnosť, že práve čítate tento článok, je dôkazom toho, že vám nie je budúcnosť vášho dieťaťa alebo detí, o ktoré sa staráte, ľahostajná. Venujte sa aj naďalej vašim malým zázrakom a myslite na to, že pohyb by mal pre deti predstavovať predovšetkým formu hry, resp. zábavu, a nie váš osobný úspech. Dajte im možnosť vyskúšať si rôzne pohybové aktivity a občas si nájdite aj chvíľku na vzdelávanie sa v daných oblastiach, napríklad čítaním podobných článkov.

2 tipy na články k téme:

Nezabúdajte, že deti nás kopírujú vo všetkom i keď si myslíme, že to nevnímajú. Viac čítajte v článku „Nie je to len o TEBE…alebo NIEKTO sa pozerá!“ od JUDr. Valérie Krenickej. Ak vás téma deti a šport zaujala, venujte prosím pozornosť odbornému článku „Šport detí a mládeže v Slovenskej republike začiatkom tisícročia“ od Prof. PaedDr. Jána Jungera, PhD., z Prešovskej univerzity v Prešove.

Zdroj fotografií: www.freepik.com

Autor článku
Autor článku
Mgr. Patrik Putera

Keďže sa aktívne venujem futbalovému trénovaniu mládežníckych kategórií, záleží mi na povedomí malých detí o aktívnom a zdravom životnom štýle. Charakter človeka sa buduje od útleho veku, a preto považujem za nesmierne dôležité venovať sa vyrastajúcej generácii už odmalička.

Prehlásenie
* Organizmus každého človeka je iný a reaguje inak. Jednotlivé výsledky sa môžu navzájom líšiť a nie je možné ich považovať za zaručené. Web schudnihravo.sk má informatívny charakter a v žiadnom prípade nemôže slúžiť ako medicínsky zdroj. Prevádzkovateľ stránky nepreberá zodpovednosť za nesprávnu interperáciu obsahu stránky, za kvalitu výrobkov a služieb, ani za odporúčania tretích strán týkajúce sa ich kúpy. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách, žiadna z informácií uvedených na stránke www.schudnihravo.sk nie je a nesmie byť považovaná za výživové a zdravotné tvrdenie. Všetky informácie majú len informatívny charakter. Na tejto stránke sa nachádzajú komerčné odkazy.

Prípravky na chudnutie, ako aj všetky ostatné doplnky výživy nenahrádzajú lieky! V prípade akýchkoľvek pochybností alebo zdravotných problémov sa poraďte so svojim odborným lekárom. 

Štítky: