Káva má pozitívne účinky na chudnutie. Pravda alebo lož?

2.12. 2018 Lesana Vaneková 190x

Zisťovali sme, či káva pomáha pri chudnutí alebo cvičení.

Podľa štatistík vypije priemerný kávičkár cez 3 šálky kávy denne. Čo presne ale robí káva s naším telom? Má káva pozitívne účinky na chudnutie? Môže nám pomôcť pri dosahovaní vytúžených výsledkov v chudnutí či pri cvičení? A ako je na tom zelená káva? Je naozaj taká prospešná? Pozrieme sa spolu na to, čo vlastne káva je, čím si v minulosti prešla, no najmä na fakty ohľadom pozitív a negatív kávy na náš organizmus.

Káva a chudnutie

Vďaka svojim účinkom, chuti a aróme sa káva stala jedným z najobľúbenejších nápojov na svete. Fotografia: Ivan Kruk | 123RF-com

Základné fakty o káve

Každý rozpozná pražené kávové zrno, ale ako vlastne káva vyzerá vo svojom prirodzenom stave? Káva, ako ju poznáte, sa pripravuje ako zmes semien, a to z rôznych druhov kávovníka. Väčšina z nás pozná kávu arabica, ktorá je zo semien kávovníka arabského (Coffea arabica).

  • Na kávu, ako ju poznáme, sa používa aj káva robusta, ktorá pochádza zo semien kávovníka robusta (Coffea robusta). Chuť a vôňu dodávajú káve rôzne druhy arabicy, zatiaľ čo o farbu sa starajú rôzne druhy robusty.
  • Keď si vezmete kávu, ako ju poznáte z predajných pultov, môžete si všimnúť, že každá káva má trochu inú farbu. Arabica je známa svojou kyslou chuťou a svetlejšou farbou, zatiaľ čo kávy, ktoré obsahujú robustu, bývajú horkejšie a tmavšie.

Káva sa pestuje vo viac ako 50 krajinách sveta. Asi najznámejší výrobca kávy je Kolumbia. Pobrežie Slonoviny je zasa jedným z najväčších výrobcov silne aromatickej kávy robusty. Brazília má nekonečné plantáže a Etiópia sa pýši legendou o objavení prvých kávových zŕn. Indonézia je známa svojou jemnou kávou a Arabský polostrov bol prvý, kde sa káva začala pestovať pre komerčné účely. Dokonca aj na malých záhradkách rodinných fariem môžete nájsť niekoľko kávovníkov.

Prémiová odrodová káva

Najvyššia úroveň kávy, ktorú si môžete zakúpiť, sa označuje ako premium gourmet či specialty coffee, teda prémiová odrodová káva. Kávy najvyššej kvality mávajú samozrejme aj najvyššiu cenu, pretože ich výroba je zložitejšia a finančne náročnejšia. Zároveň však pri kúpe takto označenej kávy viete, že neobsahujú žiadne prímesy.

Kávovníky a zber kávy

Vedeli ste, že kávovníky môžu rásť až do výšky 12 metrov? Druh robusta vie dosahovať okolo 6-12 metrov a arabica zas 5-6 metrov. Tieto kávovníky však orezávajú nakrátko, aby si šetrili tak svoju energiu a zároveň, aby mali zberači ľahšiu prácu.

Ako taký kávovník vlastne vyzerá? Je pokrytý zelenými listami, ktoré rastú proti sebe v pároch. Kvety majú biele, pripomínajúce tie čerešňové. Káva rastie nepretržite, preto, ak budete mať tú možnosť vidieť kávovník, dosť možno uvidíte všetky cykly jeho rastu. Teda biele kvietky a zelené aj zrelé plody súčasne.

Kávovníky sa môžu dožiť aj 100 rokov, pričom prvý rok trvá, kým začnú mať kvety a približne do 5 rokov svojho rastu dosiahnu svoju prvú produkciu. Najproduktívnejšie bývajú medzi 7. až 20. rokom. Pri správnej starostlivosti si svoju výbornú produkciu vedia zachovať aj oveľa dlhšie.

Kávovníková plantáž

Z priemerného kávovníka sa získa okolo pol kila praženej kávy. Fotografia: Jesse Kraft | 123rf.com

Priemerný kávovník vyprodukuje ročne až 2,5 kila bobúľ, z ktorých sa získa okolo pol kila praženej kávy. Pre lepšiu predstavu je to okolo 50 šálok kávy. Samozrejme, závisí to od samotnej odrody a množstva faktorov.

História kávy

Existujú legendy, ako napríklad tá vyššie spomenutá z Etiópie, ktoré hovoria o pôvode kávy a jej objavení. Nikto ale presne nevie, kedy, kde a kým bola káva objavená. V skratke si spomeňme teda známu Etiópsku legendu.

Etiópska legenda o objavení kávy

Podľa tejto legendy objavil kávu etiópsky pastier. Úplnou náhodou pásol svoje kozy v blízkosti kávovníkov a všimol si, že po zjedení bobúľ mali odrazu takú energiu, až v noci nevedeli spať.

Tento pastier to nahlásil opátovi miestneho kláštora, ktorý si dal následne urobiť nápoj z týchto bobúľ. Zistil, že vďaka nemu vedel udržať svoju pozornosť oveľa dlhšie ako u neho bolo zvykom. Svoj objav zdieľal s ostatnými mníchmi v kláštore a neskôr sa to začalo šíriť po celom svete.

Pozitíva kávy

Káva, ako ju dnes poznáme, má mnoho výhod. Existujú tisícky výskumov, ktoré hovoria o pozitívnych účinkoch kávy na náš organizmus. Vďaka svojim stimulačným účinkom na našu centrálnu nervovú sústavu, zaujímavej chuti a aróme sa káva stala jedným z najpoužívanejších nápojov po celom svete.

Nápoje na chudnutie, PowerCoffee a MCT olejMáte chuť na špecialitku?

Tak vyskúšajte skutočne kvalitnú zrnkovú kávu od POWERLOGY. Zakladateľ POWERLOGY, Dušan Plichta, je špecialista na funkčné a chutné potraviny. Pri tvorbe POWER COFFE sa inšpiroval myšlienkou inovatívnej kávy od svetoznámeho biohackera Dave Aspreya – Bulletproof Coffee.  On sám sa pokúša o prepojenie svetovo známej „bulletproof“ kávy a svojej vlastnej vízie Power Coffee na Slovensku.

 

Káva obsahuje niekoľko látok, no najznámejšia a zároveň najvýznamnejšia látka je kofeín. Niektoré štúdie naznačujú, že konzumáciou kávy sa dá zabrániť niektorým chronickým ochoreniam, napríklad cukrovke typu II. či ochoreniu pečene. Dokonca aj bezkofeínová káva má svoje blahodárne účinky, vďaka čomu vieme, že nielen kofeín je zaujímavou zložkou kávy, ktorej sa treba venovať. A čo káva a chudnutie?

Káva má pozitívne účinky

Káva nás nabudí. Treba si ale dávať pozor, aby sme sa potom zbytočne neprepínali. Fotografia: Jeremy Banks | unsplash.com

Má káva pozitívne účinky na chudnutie?

Pozreli sme sa na viacero štúdií, aby sme získali prehľad o tom, či má káva pozitívne účinky pri chudnutí, prípadne, či nám vie pomôcť pri dosahovaní lepších výsledkov pri cvičení. Čo sme zistili?

  • Káva odvodňuje. To je fakt. Mnohí si ju preto spájajú s chudnutím, ale ona vlastne iba pôsobí ako diuretikum, v dôsledku čoho dochádza k strate vody z organizmu. Ak sa vám teda zdá, že ste príliš zavodnení, pomôže vám. Ale tuky nerozpúšťa. 🙂
  • Vďaka kofeínu naštartuje nielen vás, ale mierne aj váš metabolizmus, pričom brzdí aj chuť do jedla, takže teoreticky ju môžeme považovať za akéhosi pomocníka. Okrem toho obsahuje antioxidanty, takže ak jej nepijeme na litre, môžeme hovoriť o tom, že je prospešná.
  • O kávovej diéte ste už počuli? Je to druh diéty, pri ktorej musíte denne vypiť počas dňa 5 šálok kávy, a to nesladenej a bez mlieka či smotany do kávy. Túto formu diéty ale neodporúčame, nakoľko ak si nedáte pozor, hrozí vám riziko dehydratácie a nespavosť.
  • Nezabúdajme na tých, čo sa venujú aktívnemu životu. Káva môže v tomto prípade pomôcť, nakoľko nás nabudí. Treba si ale dávať pozor, aby sme sa potom zbytočne neprepínali. Ako sa hovorí, všetko s mierou.

Negatíva kávy

Kde sú pozitíva, tam bývajú aj negatíva. V akých prípadoch nám káva môže ublížiť? Na čo si dávať pozor? Niektoré štúdie tvrdia, že káva zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. Dokonca zistili, že môže viesť k zvýšeniu niektorých markerov zápalu. Lenže kým niečo nie je naozaj potvrdené a viackrát preštudované, nemôžeme veriť ničomu.

Každopádne, pozor by sme si mali dávať aspoň na tieto prípady:

  • Ako sme už spomenuli vyššie, káva odvodňuje. Preto, aby ste sa vyhli dehydratácií, doprajte si po šálke kávy aj pohár vody.
  • Takisto môže mať káva na váš organizmus laxatívny účinok. Znamená to, že na vás budú pôsobiť ako preháňadlo. Ak patríte k približne 30% populácie, u ktorej sa tieto účinky prejavujú, skúste si ku káve vždy dať aj nejaké jedlo. Spomalí to prechod žalúdkom.
  • Existujú aj prípady, kedy vám z kofeínu môže začať šklbať očné viečko. Vďaka serotonínu a adrenalínu, na ktorý káva pôsobí ako stimulant, sa vám môže zvýšiť aktivita nervov a svalov. V takomto prípade je vhodné kávu vynechať a radšej doplniť tekutiny.
káva a chudnutie - banner

Ako ste na tom s pitím kávy vy? Má na vás skôr priaznivé účinky, alebo sa jej vyhýbate? Fotografia: Candice Picard | unsplash.com

Zelená káva

O zelenej káve ste už pravdepodobne počuli. V poslednej dobe sa teší veľkej obľube, pretože sa o nej hovorí ako o pomocníkovi s blahodárnymi účinkami na náš organizmus. Spomína sa najmä v súvislosti s pozitívnymi účinkami na pokles telesnej hmotnosti. Ako to s ňou v skutočnosti je? Má zelená káva v plyv na chudnutie, alebo nie?

  • vzniká zo zelených kávových zŕn
  • zrná zelenej kávy sa nepražia, preto ostávajú zelené
  • vďaka tomu obsahujú mnoho vitamínov a minerálov

Prečo by mala mať práve zelená káva pozitívne účinky na chudnutie? 

  • obsahuje kyselinu chlorogénovú (CGA), ktorá má priaznivé účinky
  • znižuje schopnosť absorpcie cukrov z čreva do krvi
  • znižuje chuť do jedla
  • zlepšuje metabolizmus
  • pôsobí ako antioxidant

Zelaná káva bez kofeínu

Podľa všetkého by mala naozaj zohrávať úlohu pri chudnutí, resp. pri zrýchlení metabolizmu a znížení ukladania cukrov do krvi. Ak sa rozhodnete ju vyskúšať, následné informácie vám pomôžu v tom, vyťažiť z nej čo najviac.

Zelaná káva je dostupná aj v obľúbenom internetovom obchode prezdravie.sk. Napríklad BIO zelená káva 100% mletá arabika, bez kofeínu z raw zŕn. Smart cafe pochádza z Peru.

 

Ako piť zelenú kávu

Odporúčané dávkovanie zelenej kávy je piť ju vždy ráno na lačno a aspoň pol hodinku následne nejesť. Nezabudnite na pitný režim. Pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov je dobré obmedziť ťažké jedlá a dopriať si pravidelný pohyb.

Zalená káva vo forme tablietZelená káva vo forme tabliet

Nakoľko zelená káva neobsahuje toľko kofeínu ako jej pražená varianta, môžete ju užívať aj vo forme tabliet. Pri dávkovaní platí to isté ako u zelenej kávy vo forme nápoja. Najlepšie je užívať ju 30 minút pred jedlom, a teda ráno nalačno.

Zelenú kávu v tabletkách, balenie 120 ks, má v ponuke napríklad lekáreň Dr.Max. Zelená káva Diamond Linie obsahuje extrakt zo zelenej kávy a s vysokým obsahom Stevolu, ktorý je bohatý na chlorogénové kyseliny.

Negatíva zelenej kávy

Sú prípady, kedy sa u niektorých jednotlivcov môžu prejaviť isté nepriaznivé účinky. Pozor by si v tomto prípade mali dávať diabetici, nakoľko zelená káva znižuje hladinu cukrov v krvi. takisto deťom a tehotným ženám sa pitie zelenej kávy neodporúča.

Ako ste na tom s pitím kávy vy? Má na vás skôr priaznivé účinky, alebo sa jej vyhýbate? Spozorovali ste na sebe zmeny, keď ste pridali kávu do svojho jedálnička počas chudnutia či pri cvičení?

Autor článku
Autor článku
Mgr. Lesana Vaneková

Skĺbiť sedavú prácu so zdravým životným štýlom je niekedy naozaj drina. Popri písaní sa snažím nájsť si čas na rodinu, priateľov, cvičenie a samozrejme dobré jedlo.

vanekova.sk | dennikpozitivnehomyslenia.sk

 

Prehlásenie
* Organizmus každého človeka je iný a reaguje inak. Jednotlivé výsledky sa môžu navzájom líšiť a nie je možné ich považovať za zaručené. Web schudnihravo.sk má informatívny charakter a v žiadnom prípade nemôže slúžiť ako medicínsky zdroj. Prevádzkovateľ stránky nepreberá zodpovednosť za nesprávnu interperáciu obsahu stránky, za kvalitu výrobkov a služieb, ani za odporúčania tretích strán týkajúce sa ich kúpy. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách, žiadna z informácií uvedených na stránke www.schudnihravo.sk nie je a nesmie byť považovaná za výživové a zdravotné tvrdenie. Všetky informácie majú len informatívny charakter. Na tejto stránke sa nachádzajú komerčné odkazy.

Prípravky na chudnutie, ako aj všetky ostatné doplnky výživy nenahrádzajú lieky! V prípade akýchkoľvek pochybností alebo zdravotných problémov sa poraďte so svojim odborným lekárom.