Paleo diéta a jej nevýhody – strava ako z doby kamennej

31.5. 2019 Matej Leščinský 161x

Populárna paleo diéta je založená na tom, čo jedli naši predkovia, ktorí sa v období paleolitu živili výhradne lovom a zberom. Ľudia, ktorí nasledujú paleo stravu tvrdia, že telo nie je stavané vysporiadať sa s potravinami, ktoré boli vyrobené poľnohospodárskymi alebo priemyselnými procesmi. A práve potraviny pochádzajúce z týchto zdrojov majú byť príčinou viacerých chorôb, ako sú cukrovka, rakovina a obezita. Paleo diéta má svoje prínosy, má však aj svoje nevýhody.

Ak sa vám článok nechce čítať, môžete si ho vypočuť ako podcast

Paleo strava je skôr životný štýl, nie niekoľko týždňová diéta

Paleo diéta ajej nevýhody

Paleo diéta svoje nevýhody – schudnúť sa dá aj jednoduchšie. Fotografia: freepic.com

Paleo strava podporuje konzumáciu celých potravín

Chudého mäsa (hovädzie mäso, jahňacie mäso, kuracie mäso), rýb (losos, pstruh, treska, krevety), čerstvého ovocia (jablká, banány, pomaranče, avokádo), neškrobovej zeleniny (brokolica, mrkva, paradajky), orechov (mandle, vlašské orechy), semienok (slnečnicové semienka, tekvicové semienka), vajec a rastlinných olejov (avokádový olej, extra panenský olivový olej).

Paleo strava vylučuje potraviny, ktorá sa do stravy zaviedli pomocou poľnohospodárstva a priemyslu

Mliečne výrobky (mlieko, jogurt, syr), strukoviny (fazuľa, šošovica, sója), obilniny (chlieb, ryža, cestoviny), škrobová zelenina (zemiaky, kukurica), mäso s vysokým obsahom tuku (saláma, párky, mleté mäso), cukry (sóda, med, džem, cukríky, koláče, sušienky), soľ (hranolky, sójová omáčka) a iné spracované potraviny.

Paleo dieta s lososom

Losos je chutná ryba bez ohľadu na výhody či nevýhody paleo diéty. Fotografia: anton27 | freepik.com

Výhody paleo diéty

  • Paleo strava neobsahuje potraviny s prídavnými látkami, konzervačnými látkami a chemikáliami a eliminuje množstvo spracovaných potravín a množstvo soli a cukru. Pozitívny vplyv to má najmä na hladinu cukru v krvi, krvný tlak a zníženie rizika kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky.
  • V dôsledku konzumácie väčšieho množstva ovocia a zeleniny dochádza k dostatočnému príjmu draslíka, ktorý je dôležitý pre udržanie zdravého krvného tlaku a zdravej funkcie obličiek a svalov.
  • Konzumáciou väčšieho množstva červeného mäsa získava telo viac železa, ktoré, okrem iného, pomáha pri únave a posilňuje imunitu.
  • Paleo strava je bohatá na proteíny, ktoré sú nevyhnutné pre rast a vývoj svalov a kostí. Adekvátne množstvo chudého proteínu v strave prispieva k zdravému zloženiu tela. Vyšší príjem proteínov pomáha pri pocitoch väčšej sýtosti medzi jedlami.
Mohlo by vás zaujímať:  3 tipy na chutné potréningové jedlo do diéty

Nevýhody paleo diéty

  • Porcie potravín povolené paleo diétou presahujú odporúčané denné dávky týchto potravín.
  • Odstránenie celých skupín potravín môže znamenať, že v strave nie sú zahrnuté všetky dôležité základné živiny a vitamíny. Nedostatok vápnika a vitamínu D, ktoré ľudia získavajú najmä z mlieka, syrov a jogurtov, môže viesť k riziku nízkej hustoty kostí a zubov.
  • Odstránenie obilnín a strukovín zo stravy môže viesť k zníženému príjmu vlákniny, ktorá je prospešná pre zdravie tráviaceho systému.
  • Diéta neumožňuje konzumáciu strukovín, ktoré sú navyše bohaté na horčík, selén a mangán.
  • Paleo diéta nie je vhodná pre vegetariánov, pretože proteíny získavate predovšetkým z konzumácie mäsa.
  • Paleo diéta nie je vhodná ani pre športovcov, ktorí vyžadujú vysoké množstvo sacharidov, pretože získať dostatočné množstvo sacharidov z ovocia a zeleniny je veľmi náročné. Kategorizácia potravín na “dobré” a “zlé” môže viesť k pocitom viny a hanby, keď porušíte pravidlá diéty.
  • Ľudia dnes nie sú geneticky identickí s predkami z obdobia paleolitu, ako sa predpokladá v paleo diéte. Vyvinuli sme sa a prispôsobili meniacemu sa prostrediu.
  • Pre niektorých ľudí môže byť paleo stravovanie finančne náročné.
Mohlo by vás zaujímať:  Prerušovaný pôst - Chudnutie aj bez pohybu a zložitých diét?

Paleo diéta a jej nevýhody – zhrnutie

Paleo diéta vám môže pomôcť schudnúť alebo si udržať váhu. Navyše môže mať aj niekoľko iných prospešných účinkov na zdravie, avšak s viacerými potenciálnymi rizikami. Rovnaké zdravotné prínosy, bez vedľajších účinkov, môžete dosiahnuť dostatočnou fyzickou aktivitou a konzumáciou zdravej, vyváženej stravy bez väčších obmedzení.

Viac o paleo stravovaní si môžete Prečítať tu.

KetoDiet logoA čo ketogénna dieta? KetoDiet sa právom radí medzi absolútnu špičku. Pôvodná česká proteínova diéta určená pre ženy aj mužov.Ucelená ponuka diétnych plánov a bohatého sortimentu nízkosacharidových jedál a nápojov. Bezplatné poradenstvo výživových poradkýň.

 

Autor článku
Autor článku
Matej Leščinský

Fitness tréner a výživový poradca. Autor programov na chudnutie, zakladateľ magazínu akozhodiť.sk o zdravom životnom štýle a vášnivý rybár. https://akozhodit.sk

Prehlásenie
* Organizmus každého človeka je iný a reaguje inak. Jednotlivé výsledky sa môžu navzájom líšiť a nie je možné ich považovať za zaručené. Web schudnihravo.sk má informatívny charakter a v žiadnom prípade nemôže slúžiť ako medicínsky zdroj. Prevádzkovateľ stránky nepreberá zodpovednosť za nesprávnu interperáciu obsahu stránky, za kvalitu výrobkov a služieb, ani za odporúčania tretích strán týkajúce sa ich kúpy. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách, žiadna z informácií uvedených na stránke www.schudnihravo.sk nie je a nesmie byť považovaná za výživové a zdravotné tvrdenie. Všetky informácie majú len informatívny charakter. Na tejto stránke sa nachádzajú komerčné odkazy.

Prípravky na chudnutie, ako aj všetky ostatné doplnky výživy nenahrádzajú lieky! V prípade akýchkoľvek pochybností alebo zdravotných problémov sa poraďte so svojim odborným lekárom.