Ako schudnúť po pôrode a pri deťoch

13.2. 2019 Mgr. Lesana Vaneková 295x

Rozhovor s Valériou Krenickou, autorkou projektu Život fitmamy.

Mnoho mamičiek sa po pôrode a popri deťoch snaží schudnúť, no nedarí sa im. No existujú ľudia, ktorí sú názornou ukážkou toho, že keď sa chce, tak sa dá. Jednou z nich je aj Valéria Krenická, autorka projektu Život fitmamy.

Ahoj, Valéria. Teším sa, že si si našla čas na moje otázky. Nedávno som narazila na tvoj projekt Život fitmamy. Po zhliadnutí tvojich statusov a fotiek som nemohla inak, ako ťa kontaktovať. Som rada, že si si našla čas a podelíš sa s nami o svoj príbeh.

Ako schudnúť po pôrode

Rozhovor na tému ako schudnúť po pôrode pri deťoch

Valéria, tvoja premena je neskutočná. Máš tri krásne deti a postavičku, akú ti môžu závidieť aj fitnesky. Cvičila si celý život?

Ďakujem za uznanie. Pozitívny vzťah k športu som mala odjakživa, no moje cvičenie bolo dosť impulzívne. Mala som týždne, kedy som cvičila každý deň, potom prišiel aj mesiac „ticha“. Teraz si pomyselne bijem hlavu o stenu, prečo som sa tomu nevenovala viac, keď som mala viac času.

Momentálne, keď sa takmer celý deň točí okolo detí, si musím cvičenie dopredu plánovať. Myslím cvičenie vo fitku, pretože to zaberie najviac času. Je pre mňa dôležité cvičiť i mimo domu, aby na mňa nikto pri cvičení neliezol, alebo ma neťahal za vlasy :D.

Keď sa mi nepodarí ísť do fitka, tak si idem aspoň zabehať, nech si prevetrám hlavu.

Fitmama 1

Ak sa celý váš deň točí okolo detí a nepodarí sa vám ísť do fitka, treba si aspoň zabehať.

Tvoje krásne dcérky majú medzi sebou približne dvojročné rozostupy. Snažila si sa udržať si postavu aj medzi nimi?

Počas každého tehotenstva som pribrala plus-mínus 25 kíl. Nechcem sa vyhovárať na gény, ale ženy v našej rodine sú prevažne plnších tvarov a po pôrodoch to už ide iba hore. S manželom sme už na začiatku vedeli, že chceme mať viac detí, no v kútiku duše ma desila predstava, čo sa stane s mojím telom. Našťastie mám pevnú vôľu.

Po prvom pôrode som hneď, ako to bolo možné, nasadila diétny režim. Neschudla som síce všetko, no do druhého tehotenstva som išla viac-menej spokojná. Po druhom pôrode to bolo ťažšie. Bolo to náročné obdobie, no takisto som sa zaťala a držala diétu. Bolo to však namáhavé a ozaj ma to stálo veľa sebazaprenia. Nedodávalo mi to energiu, ba skôr ma to vyčerpávalo.

Po treťom pôrode som vedela, že chcem znovu schudnúť, no takisto som cítila, že to chcem urobiť inak. Nemohla som si dovoliť byť pri troch malých deťoch nervózna z hladu alebo z toho, že MUSÍM cvičiť, napriek únave. Prvýkrát som nedržala žiadnu predpísanú diétu. Rozhodla som sa zmeniť životný štýl.

Fitmama - 2

Aj po treťom pôrode som vedela, že chcem schudnúť, no cítila som, že to chcem urobiť inak.

Môže podľa teba schudnúť po pôrode či pôrodoch aj žena, ktorá bola plnšia už predtým, ako mala deti?

Samozrejme, ja som živý príklad. Nebola som žiadna modelka. Už v detstve som bola ťažšia ako o dva roky staršia sestra. To, že som toľko počas tehotenstiev pribrala, bolo len odrazom môjho nezdravého prístupu k stravovaniu.

Keď som držala diétu, schudla som, no akonáhle som poľavila, kilá sa hneď lepili naspäť. Ženy, ktoré fungujú pred tehotenstvom podobne ako ja kedysi, berú tehotenstvo de facto ako výhovorku (česť výnimkám), aby si nemuseli dávať pozor na to, čo zjedia a doprajú si takmer všetko.

Určite však netreba hádzať flintu do žita, no treba byť k sebe úprimný. Žiadne dieťatko nemôže za nadbytočné kilá, si to len a len ty. A takisto ty jediná to dokážeš zmeniť.

Inca Collagen 30 vrecúšokNáš tip na nákup: Inca Collagen

Kolagén naše telo potrebuje neustále. Ale obzvlášť potrebný je najmä po pôrode a v čase dojčenia. V tomto náročnom období vám kolagén môže pomôcť proti nadmernému vypadávaniu vlasov, s popraskanou pokožkou, proti striám aj s hojením po pôrode.

 

Je niečo, čoho si sa musela vzdať, aby si teraz žila zdravo a fit?

Pohodlnosti. To mi napadlo ako prvé. Je jednoduchšie počas víkendu pospať, ako si privstať a ísť cvičiť. Je ľahšie variť celej rodine rovnaké jedlo, ako občas variť i trojako. Je príjemnejšie sedieť u kaderníka, ako sa potiť v posilňovni. Je zábavnejšie chatovať na internete s kamarátkami, ako čítať odborné články o výžive.

Je toho veľa. Ale som toho názoru, že ak chce človek niečo dosiahnuť, musí neraz vykročiť zo zóny komfortu. Pre cieľ treba niečo obetovať. A kým to nie sú vyššie hodnoty ako rodina, či vzťah, tak do toho treba ísť bez váhania. Spočiatku síce so sebazaprením, no keď prinesie prvé ovocie, začne sa premieňať na radosť.

Fitmama 3

Ako schudnúť po pôrode pri deťoch? Najskôr vykročte zo zóny komfortu. Časom sa vaše úsilie začne premieňať na radosť.

Čo je podľa teba pri chudnutí po pôrode dôležitejšie, strava alebo cvičenie?

U mňa je to 50:50. Áno, dobre poznám články, kde sa píše, že strava je 80% a cvičenie 20%. Predstavme si ideálny prípad, kedy žena po pôrode dodržiava stravu na 100%, dokáže schudnúť tak 4 kilá za mesiac a nemusí ani cvičiť. No ktorá žena, ktorá je nevyspatá, hormonálne rozladená a mierne depresívna z toho, ako sa jej svet úplne otočil, dokáže stravu striktne dodržiavať? Máloktorá.

Teoreticky je strava základ, no ja si myslím, že ak k tomu nepridá cvičenie, bude opakovane zlyhávať. Poznáte to. Keď už nejaký ten mesiac chudneme, v hlave máme nastavené, že to chceme, vieme, čo máme jesť, sme namotivované, no jednoducho sú dni, kedy to nevyjde. Zhrešíme viac, ako by sme mali, stratíme počiatočnú energiu, nemáme čas, proste hocičo.

Každá z nás automaticky zhasne. Tie, ktoré počúvajú rady od moderných coachov, si prestanú ráno pred zrkadlom hovoriť „aké sú krásne a ako sa majú rady“ a ten kúpený šalát v chladničke zvädne ako naše nadšenie.

Čo potom? CVIČTE! Môj muž, keď vidí, že som nervózna alebo vyčerpaná, pošle ma behať. Samozrejme, že sa urazím, no s prvým kilometrom si poviem, aký je úžasný. Keby som v také dni nešportovala, zaiste by som otvorila chladničku a verte mi, že šalát by som z nej nevybrala. 😉

Fitmama - ako schudnúť po pôrode

Cvičenie je dôležité, veď ktorá žena po tom, ako sa jej svet úplne otočil, dokáže stravu striktne dodržiavať? 🙂

Ako si stihla takú úžasnú premenu popri deťoch?

Hlavne vďaka manželovi. Nie som ten typ fitmamy, čo cvičí s deťmi. To síce tiež robievam, ale hlavne vtedy, keď im skúšam vymyslieť nejakú aktivitu. Cvičenie je pre mňa relax, ktorý potrebujem mať od detí, takže uprednostňujem samotu.

Prakticky to znamená, že cvičím, keď spia, alebo keď ich môj muž buď niekam zoberie a cvičím doma, alebo sa o nich stará a idem behať či do posilňovne.

Veľa žien čaká, že im muž dá priestor, alebo lamentuje nad tým, že nemajú kedy cvičiť. Netreba čakať na Godota, ale poprosiť o pomoc. Je jedno, či to je muž, svokra alebo sestra. Teraz, keď sa o chudnutí bavím otvorene so známymi, veľa mužov sa mi už priznalo, že by ocenili, keby ich žena so sebou niečo v tomto smere robila. Boja sa to však čo i len naznačiť, aby nedostali panvicou po hlave. 🙂

Ako sa da schudnuť pri deťoch

Dosiahnuť takúto úžasnú premenu – schudnúť po pôrode a popri deťoch sa dá aj vďaka tolerantnému manželovi.

Vieš čitateľom odporučiť nejaké knihy, jedálničky či typy cvičení, ktoré ti pomohli?

Štúdium v oblasti zdravého životného štýlu ma veľmi baví. Zistila som, že v dnešnej dobe je milión možných teórií či smerov. A na každý smer existuje teória, čo ho vyvracia. Preto som sa rozhodla, že predtým, než niekam zablúdim, budem sa vzdelávať zmysluplne, a preto som sa prihlásila na kurz výživového poradcu. Aby som výživu rozobrala komplexne a hlavne odborne.

Čo sa týka kníh, tak mám celkom slušnú zbierku zdravých receptov, prevažne od Fitshakeru. Čo sa týka cvičenia, tam vychádzam z toho, čo ma naučila moja trénerka Silvia Fialková, a sledujem web Fitclanu. Ako som už spomínala, kombinujem beh, cvičenie na doma (momentálne s kettlebelom) a posilňovňu.

Ďakujem ti veľmi pekne, Valéria. Verím, že tvoje odpovede pomôžu niekoľkým mamičkám a možno aj ďalším ženám, ktorým sa nedarí schudnúť.

Náš TIP na športový obchod: Najväčší výrobca a predajca fitness na Slovensku

Insportline - logo

Fitness potreby, športové potreby, športové oblečenie. Fantastický sortiment: Posilňovacie stroje, posilňovacie lavice, závažia, činky. Gymnastické lopty, balančné podložky. MultiTrainer, eliptické trenažéry, rotopedy, cyklotrenažéry, bežecké pásy, veslovacie trenažéry. Korčule, pennyboardy, skateboardy, longboardy. Bicykle, elektrobicykle, elektrokolobežky, kolobežky. Moto prilby, moto oblečenie, bandáže, prilby.

 

Na tému ako schudnúť po pôrode a pri deťoch sa rozprávala Lesana Vaneková
Fotografie: Archív Valérie Krenickej

 

Autor článku
Autor článku
Mgr. Lesana Vaneková

Skĺbiť sedavú prácu so zdravým životným štýlom je niekedy naozaj drina. Popri písaní sa snažím nájsť si čas na rodinu, priateľov, cvičenie a samozrejme dobré jedlo.

vanekova.sk | dennikpozitivnehomyslenia.sk

 

Prehlásenie
* Organizmus každého človeka je iný a reaguje inak. Jednotlivé výsledky sa môžu navzájom líšiť a nie je možné ich považovať za zaručené. Web schudnihravo.sk má informatívny charakter a v žiadnom prípade nemôže slúžiť ako medicínsky zdroj. Prevádzkovateľ stránky nepreberá zodpovednosť za nesprávnu interperáciu obsahu stránky, za kvalitu výrobkov a služieb, ani za odporúčania tretích strán týkajúce sa ich kúpy. Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách, žiadna z informácií uvedených na stránke www.schudnihravo.sk nie je a nesmie byť považovaná za výživové a zdravotné tvrdenie. Všetky informácie majú len informatívny charakter. Na tejto stránke sa nachádzajú komerčné odkazy.

Prípravky na chudnutie, ako aj všetky ostatné doplnky výživy nenahrádzajú lieky! V prípade akýchkoľvek pochybností alebo zdravotných problémov sa poraďte so svojim odborným lekárom. 

Podporte tento projekt zdieľaním