Chcete chudnúť naozaj, alebo len robíte dojem, že chudnete?

Človek odjakživa túži v niečom vynikať. Chcel by byť múdrejší, šikovnejší, vzdelanejší ako jeho známi. Mieru ctižiadostivosti určuje z môjho pohľadu najviac jeho osobnostný profil; prostredie, v ktorom vyrastal a žije; a nároky okolia. Vedomie „byť obyčajný“ vyvolané subjektívne či objektívne, vzbudzuje v ľuďoch pocit menejcennosti. Byť úspešným v práci, či šťastný v kruhu rodiny už nie je také zaujímavé. Mám pocit, že sa dnes najviac oceňuje aktivita. Na chudnutí to vidieť asi najlepšie. Mnohí chcete chudnúť naozaj, ale…

Chcete naozaj chudnúť? Vzbudiť dojem býva zdanlivo dôležitejšie

Byť aktívnym je atraktívne. Je to to, čo nás vytiahne z tieňa priemernosti. Ľudia pod tlakom doby hľadajú aktivity, aby boli moderní.

Ako naozaj schudnúť?

Dnes je bežné, že mladá mamka Zuzka je doobeda na baby aerobicu a poobede sedí za šijacím strojom na kurze šitia. Babičky chodia cvičiť pilates a napĺňajú kurzy ovládania práce s počítačom. Nájdete i takých mužov, čo celý deň sedia v kancelárii a večer hýbu bokmi na salse…

Pretlak možností nás vzďaľuje od kvalitných aktivít a negatívne vplýva na schopnosť vytrvať

Je super, že máme veľa možnosti, no zároveň mám pocit, že nás ten pretlak možností vzďaľuje od kvalitných aktivít a negatívne poznačuje schopnosť vytrvalosti. Aktivitu si predsa človek vyberá najmä podľa toho, čo mu v živote chýba.

Je dosť možné, že mama, ktorá chodí na baby aerobic, nevie, ako má tráviť so svojím dieťaťom čas a na kurz šitia sa prihlásila preto, lebo jej svokra naznačila, že je slabá gazdiná. Po takejto novodobej aktivite nadobudne pocit, že pre svoj progres niečo urobila a nalepí si náplasť na svoju skutočnú potrebu.

Muž, čo súhlasil, že bude s partnerkou chodiť na salsu, tak možno urobil preto, že sa cíti vinný za to, čo urobil na firemnom večierku. Namiesto toho, aby čelil svedomiu, vyvinie aktivitu z portfólia možnosti našej doby a tá vymaže jeho zlý bodík.

Byť cool

Byť takto aktívny je cool a ešte viac cool je tých aktivít vyskúšať čo najviac

No a samozrejme, aby sme nezabudli, korunku tomu všetkému dodá zdieľanie na sociálnych sieťach, kde nám kamoši lajkami potvrdia, že svoj čas trávime zmysluplne. Keď skončí kurz šitia, Zuzka nebude doma šiť deťom šaty, ale prihlási sa na kurz kváskovania, lebo toto teraz letí. Doma síce piecť nebude, lebo to by sa musela vzdať pozerania fotiek z aktivít obľúbených influencerov…

Kvalita aktívneho človeka sa meria kvantitou, nie kvalitou

Ľuďom prestáva záležať na tom, či aktivita, ktorej momentálne na oko holduje, je tým, čo jeho život obohacuje progresom v niektorej sfére osobnosti. Podstatné je, že má dobrý pocit, že sa nenudí a že taký pocit z nich má aj ich okolie. Jednoducho povedané, vzbudiť dojem je pre nás často dôležitejšie ako urobiť pokrok.

Dojem nás priťahuje viac. Pre jeho dosiahnutie stačí oveľa menej času ako pre pokrok. Na pokroku treba dlhodobo pracovať, či dokonca niečo obetovať. Dojem nám však dá pečiatku atraktívnosti už pri začatí aktivity bez ohľadu na jej dĺžku či kvalitu. Nebezpečné však je to, že dojem robievame aj sami na sebe. Nepodstatnou kvantitou vzbudzujeme sami v sebe dojem, že vydávame skutočné úsilie, aby sme sa niekam posunuli.

Dokážete odmietnuť?

Niektorí odmietnu koláč na oslave, aby okolie pochopilo, že to s chudnutím myslia vážne, ale doma si doprajú inú maškrtu

Myslím, že to takto funguje v podstate v každej sfére života, no na chudnutí to vidieť asi najlepšie. Veľa z vás chudnúť naozaj chce, ale namiesto chudnutia robíte dojem, že chudnete. Niektorí odmietnu koláč na oslave, aby okolie pochopilo, že to s chudnutím myslia vážne. Doma si síce doprajú inú maškrtu, ale to nevadí, veď motivačný diár si idú kúpiť až zajtra.

Pre istotu si kúpia permanentku do fitka, aby to chudnutie nadobudlo reálne rozmery

Reálny síce bol, ale iba pokles na účte. Tí spirituálnejší si pred chudnutím doprajú ešte niekoľkotýždňový čas na meditáciu, aby chudnutie nebolo pod tlakom. Potom, ale už naozaj tesne pre začiatkom chudnutia, idú na nákupy oblečenia, do ktorého sa chcú zmestiť, veď motivácie nikdy nie je dosť. Na internete začnú sledovať všetkých fit ľudí, a tak majú pocit, že do tej komunity vlastne patria. Rozumným sa javí zájsť aspoň na pár prednášok o zdravej výžive…
Ups a prešiel ďalší rok…

Ak chcete chudnúť naozaj, začnite, nerobte len dojem

Niekedy mám fakt pocit, že sa z toho chudnutia robí veda

Ľudia o tom toľko rozprávajú, čítajú, lajkujú a sledujú, ako keby to bolo dôležitejšie ako samotné rozhodnutie schudnúť. Myslím, že ten dôraz na tú teóriu sa kladie hlavne kvôli tomu, aby získali ilúziu, že urobili minimálne polovicu preto, aby schudli.

Trh, okolie, či médiá v nás tú ilúziu živia, pretože sme pre ňu ochotní míňať peniaze. Ľudia sa dostanú do víru pseudochudnutia, ktoré síce plní trh, no je vlastne len slepou uličkou. Kašlite konečne na časopisy o chudnutí, odložte mobil. Dnes fakt nemusíte vidieť, akú formu tréningu zvolila vaša obľúbená fitneska a tú motivačnú knihu o chudnutí vám naozaj netreba.

Chcete naozaj chudnúť?

Vráťte sa do doby, v ktorej, keď chcel niekto vedieť variť, listoval v kuchárskej knihe po mame a skúšal dovtedy, kým sa deti neoblizovali. Keď chcel niekto vedieť tancovať, pustil doma rádio. Keď chcel byť vzdelanejší, otvoril knihu. A kto chcel schudnúť, prestal sa prejedať…

Prečítajte si aj ďalšie články od Fitmamy!
Náš rozhovor s Valériou Krenickou

Fotografie: freepik.com

Vyštudovaná právnička, mama, výživová poradkyňa a blogerka. Jej snahou je motivovať ženy, aby sa stali a ostali fit. Snaží sa ukázať, že chudnutie nie je žiadna veda a že pekná štíhla postava nie je len pre vyvolených.

1 Comment

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Start typing and press Enter to search